Aktiviti berfaedah sementara menanti keputusan SPM

Aktiviti Berfaedah Sementara Menanti Keputusan SPM

Tunggu Keputusan SPM sudah tentu merupakan satu peristiwa yang amat penting dalam kehidupan pelajar sekolah menengah di Malaysia. Ia menjadi titik pertama di dalam memulakan pembinaan portofolio untuk mendapat bermacam-macam pengiktirafan hebat seperti biasa untuk masa hadapan. Namun, ini juga bermakna, para pelajar harus menghadapi tekanan dalam pemerhatian yang berpanjangan sehingga Keputusan SPM akhir tersebut.

Ada banyak cara yang berkesan untuk mengurangkan tekanan ketika menanti Keputusan SPM. Salah satu cara yang terbaik adalah melakukan aktiviti yang berfaedah mampu mencairkan tekanan dan kebimbangan yang sedang kalian dialami. Terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan yang boleh menonjolkan potensi dan bakat kalian, yang boleh meningkatkan profil kalian bagi para jurukuliah.

Kali ini, izinkan kami membantu memberikan tip untuk anda supaya dapat mengisi masa waktu anda ketika menunggu Keputusan SPM.



1. Membaca Novel dan Berita

Membaca adalah satu cara yang bagus untuk menggunakan masa luang kalian. Baca bahan-bahan ilmiah untuk meningkatkan pengetahuan, novel untuk mengasah imaginasi dan berita untuk memperbaharui diri. Membaca mampu menarik potensi yang ada dalam diri anda dan menawarkan cabaran yang menarik pada masa yang sama.

2. Belajar Bahasa Asing

Ia menjadi peluang yang hebat bagi peserta SPM untuk berjaya meletakkan asas dalam bahasa asing seperti bahasa Inggeris, Mandarin dan Jepun. Dengan mempelajari bahasa asing, anda boleh meningkatkan keupayaan berfikir kritis dan analisis anda. Anda juga boleh menggunakannya sebagai ‘point of difference’ di dalam aplikasi kerja anda berikutnya.

3. Melatih Otak

Hal ini dapat dilakukan melalui melakukan cerita berbentuk atau brainstorming. Ini akan menggerakkan otak anda untuk fikir secara berlainan dan menarik aspek yang mungkin tidak diketahui. Ini juga dapat membantu anda mempelajari cara berfikir yang lebih kreatif dan berfikir di luar kotak.

4. Melakukan Sukan

Sukan adalah cara yang baik untuk melepaskan stress dan mengelakkan ruang otak untuk berfikir lebih jauh tentang masa hadapan. Anda tidak perlu memilih sukan yang berat, anda boleh mencuba yang mudah seperti berjalan jauh, berbasikal atau bertenis. Oleh itu, anda boleh tetap sihat tanpa mengabaikan masa anda.

5. Kursus Kreatif

Kursus seperti seni, fotografi atau gambar boleh menjadi alternatif yang baik bagi anda yang berminat menyemai bibit kreativiti. Ini juga mampu memberi anda pendekatan yang lebih luas untuk mencipta bahan edaran yang sihat dan kreatif untuk membuat kerja

Leave a Reply